میثم یاسا در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه ۱۳ جمادی الثانی سالروز وفات حضرت امالبنین مادر قمر بنی هاشم حضرت عباس (ع) و روز تکریم مادران و همسران شهداست، اظهار داشت: خانواده از دیر زمان، رکن طبیعی و اساسی جوامع به شمار میرفته که هم با ضرورت زندگی و هم با سرشت و و طبیعت انسانی سازگار بوده است.
وی افزود: در اهمیت و ارزش خانواده همین بس، که گفته شده است که خانواده نخستین آموزشگاه و پرورشگاه انسان، انتقال دهنده فرهنگ و تمدن، محل کسب ارزشها و فضائل انسانی و اخلاقی، زمینه ساز تکامل و تحول، کارگاه الگوسازی و سرنوشتسازی است و در یک جمله اساساً سعادت و شقاوت جامعه در گرو تأمین سلامت یا عدم سلامت خانواده است.
منزلت و قداست خانواده در نظام ارزشی اسلام
کارشناس خانواده و تربیت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه، خانواده از منزلت و قداست خاصی برخوردار است، تاکید کرد: در محیط خانواده، زنان مدیریت داخلی این واحد کوچک اجتماعی را به عهده دارند و در سایه تلاش آنان مشکلاتی همچون، احساس بیهویتی، احساس ناامنی اجتماعی، محرومیت از داشتن الگوی مناسب شخصیتی، ترس و اضطراب، بیهدفی، کمبودهای عاطفی و غیره رخت برمیبندد و شخصیت و ساختمان روانی سایر اعضا خانواده شکل میگیرد و روح آنها تلطیف میشود.
وی ادامه داد: بر همین اساس بر همین اساس خداوند دو قابلیت عظیم قدرت تحول و تحمل را به زن عطا نموده است که همه رهبران بزرگ جهان برای اداره امور و بهبود آن، نیازمند به این دو وصف هستند.
بانوان ایرانی به پشتوانه انقلاب اسلامی در حال نزدیک شدن به جایگاه اصلی خود هستند
یاسا تصریح کرد: پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، درمی یابیم که به مدد منابع و دیدگاه مکتب فکری اسلام، زن به جایگاه رفیعی ارتقا یافته است و روز به روز در حال ترقی و نزدیک شدن به جایگاه اصلی خود است.
وی با بیان اینکه یک زن انقلابی برای دستیابی به جایگاه اصلی خود نقشهای متعددی بر عهده دارد که یکی از آنها نقش همسری است که در فرهنگ اسلامی جایگاه ویژهای دارد، گفت: در روایتهای اسلامی «حسن تبعّل» به معنای خوب شوهرداری کردن در حد جهاد در راه خدا ارزشمند برشمرده شده است.
مسئولیتهای پرورشی و تربیتی مادر و نقش آن در خدایت کل جامعه بشری
کارشناس خانواده و تربیت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه از نقشهای تأثیرگذار دیگر زن، نقش مادری است، ابراز داشت: نقش مادری تنها در وضع حمل و شیر دادن خلاصه نمیشود، بلکه یک سلسله مسئولیتهای پرورشی و تربیتی بر عهده مادر گذاشته شده است که ثمره آن در هدایت کل جامعه بشری خود را نمایان میکند.
وی اضافه کرد: باید با صدای بلند و البته با کمال خضوع و خشوع اعتراف نمود که بسیاری از بانوان این سرزمین پس از انقلاب اسلامی، با خلق صحنههای شگفت انگیزی به نقش همسری و مادری زینت بخشیدند؛ آنان با پروراندن فرزندانی در دامنهای پاک خود و ایفای نقشهای حمایت گری از همسرانشان، با تقدیم فرزندان و شوهران شهیدشان، درخت اسلام و انقلاب را آبیاری کردند.
۲ نمونه از سیره معصومان در تکریم از مادران و همسران شهدا
یاسا با اشاره به دو نمونه از سیره معصومان در تکریم از مادران و همسران شهدا گفت: تکریم رسول خدا (ص) از خانواده شهدا از چند جهت شامل گریه و همدردی، تسلی و دلداری و ملاطفت به فرزندان، بیان فضائل شهید در جمع مردم با درخواست همسر شهید، دعا در حق همسر شهید و دستور غذا دادن و پذیرایی از خانواده شهید بود.
وی با اشاره به نمونهای از تکریم حضرت علی (ع) از خانواده شهد اگفت: حضرت علی (ع) در فرمان خود به مالک اشتر مینویسند که «هرگاه کسی از سپاه تو به درجه شهادت رسید و یا شخصی از دشمنانت در اثر قتل و جرح به گرفتاری شدید مبتلا شد، در این صورت همانند وصی دلسوز و مورد اعتماد کارهای خانواده آنان را اداره کن تا اثر فقدانش در میان اهل بیت او ظاهر نشود.»
دامنهای پاک و دستهای همراهی که شهید آفرین میشوند
کارشناس خانواده و تربیت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تاکید بر این نکته که توجه و تکریم خانواده شهدا هم وظیفه حاکمیت است و هم وظیفه مردم و در این میان باید به جایگاه مادران و همسران شهدا توجه خاص تری داشت، ابراز داشت: در واقع شهید به پشتوانه مادر و همسر خود یعنی دامنهای پاک و دستهای همراهی که شهید آفرین میشوند خواهد توانست در میدانهای جنگ نقش آفرینی نماید.
وی ادامه داد: مادر با تربیت صحیح فرزند و همسر با گذشتی که از حق خود در زندگی مشترک دارد و حاضر میشود که غم جانکاه تنهایی و بی سرپرستی را به جان بخرد، شهید آفرین میشود و بر این اساس جامعه با تکریم این افراد در حقیقت فرهنگ جهاد و شهادت را ارج نهاده است.
نظر شما